Здравейте, братя и сестри в Господа.
Когато обръщам
погледа си към историята, към този незабравим факт,
довел до реформация в западната църква, моето лично убеждение е, че д-р Мартин Лутер е бил подбуден от Бога,
да изяви на хората Божията воля за спасението на душите им след смъртта
на тялото. Истината, дадена ни от Господ Иисус Христос в Новия завет е, че спасението
ни е само по благодат и единствено чрез вяра в изкупителната Му и
вседостатъчна жертва на Кръста.
От Евангелието разбираме че:
-
Спасението не се купува! -
Спасението не се заслужава! -
Спасението не се придобива!
В посланието на св. ап. Павел до Ефесяните 2:8-9 четем:
"Защото по благодат сте спасени чрез вяра, и то не от
сами вас; това е дар от Бога; не чрез дела, за да се не похвали
никой."
Тук искам да добавя и няколко думи за делата. Това учение за
вярата е разгледано ясно и разбрано от св. ап. Павел в много от
посланията му. Нашите
добри дела не могат да ни помирят с Бога или посредством тях не можем да
придобием благодат. Това е така, защото, вярваме, че греховете ни са
опростени в името на Христос, Който е единственият Ходатай, Който ни
помирява с Отец. Ако някой вярва, че само чрез дела без вяра може да постигне
опрощение на греховете си
или че може да заслужи някаква благодат, отхвърля изкупителната
жертва на Христос и търси свой собствен път към Бога без помощта на
самия Бог. А Спасителят ни казва:
"Аз Съм пътят, истината и животът"
Йоан 14:6
Потвърждение на същата теза намираме в трудовете на св.
Амвросий Медиолански, който пише: "Изкуплението чрез кръвта на
Христос би загубило огромна част от стойността си и човешките дела
биха придобили по-голяма тежест от Божията милост, ако оправданието,
което се извършва по благодат се дължеше на предишни заслуги.
В такъв случай оправданието щеше да бъде награда за дела, а не дар."
В Христос ние имаме един благодатен Бог!
"И тъй, бидейки оправдани с вяра, имаме мир с Бога,
чрез Господа нашего Иисуса Христа..."
Римляни 5:1
Необходимо е да вършим добри дела не защото се уповаваме на тях,
за да спечелим Божията благодат, а за да изпълним Божията воля и да
Го прославяме. Когато чрез вяра, Светият Дух осени човешкото сърце
у човека се поражда желанието да върши добри дела. Без Светият Дух
човешкото сърце е подвластно на вродените греховни влечения и не е в
състояние да върши Богоугодни дела.
Без вяра и без Христос човешката природа и човешките възможности
са неспособни да вършат добри дела!
Припомнете си посланието на св. ап. Павел до Евреите цялата 11 гл.,
от която само няколко стиха ще цитирам:
"А без вяра не е възможно да се угоди Богу; защото
оня, който дохожда при Бога, трябва да вярва, че
Той
съществува и награждава ония, които Го търсят. "
Евреи 11:6
В посланието на св. ап. Яков четем:
"Каква полза, братя мои, ако някой казва, че имал
вяра, а дела няма? Може ли го спаси вярата?"
Яков 2:14
"Тъй и вярата, ако няма дела, сама по себе си е
мъртва." Яков
2:17
"Но ще рече някой: ти имаш вяра, пък аз имам дела;
покажи ми вярата си без твоите дела, и аз ще ти покажа вярата си от
моите дела." Яков 2:18
В миналото тази утеха, идваща от Евангелието, не е била
застъпвана в проповедите и обременената човешка съвест е тласкала
хората да се уповават на собствените си усилия, което се изразявало
в извършването на най-различни дела, на които няма да се спирам.
В тази връзка, познавайки добре Библейските текстове и виждайки
заблудата в учението на тогавашната църква, Мартин Лутер написва 95те тезиси, които заковава на вратата на храма Божий във Витенберг,
с което иска да предизвика диспут сред учените. Негови са думите:
"Голяма грешка е да се учи и
да се вярва, че папските индулгенции ще ви освободят от вашите
грехове. Опрощението на греховете не може да се купи с пари."
Това се е
случило на 31 октомври 1517 година.
Само за няколко седмици, тезисите били многократно размножени
на говоримия тогава немски език.
Чрез тях много хора узнали за Божията воля, дадена ни в Новия завет,
която дълги години е била укривана от народа, поради алчността на тогавашната Папска институция.
|