1
Въпрос:
Какво
е
основното
и
най-висше
предназначение
на
човека?
Отговор:
Основното
и
най-висше
предназначение
на
човека
е
да
прославя
Бога1
и
пълноценно
да
се
радва
на
присъствието
Му,
завинаги2.
1
Римл.
11:36; I
Кор.
10:31 /
2
Пс.
73:24-28;
Йоан
17:21-23
2
Въпрос:
По
какво
разбираме,
че
има
Бог?
Отговор:
Прозрението
от
природата
в
човека
и
действията
на
Бога
говорят
ясно,
че
има
Бог1;
но
само
Неговото
Слово
и
Дух
дават
достатъчно
и
ефективно
откровение
за
Него
на
хората
с
цел
тяхното
спасение2.
1
Римл.
1:19-20;
Пс.
19:1-3;
Деян.
17:28 /
2
I
Кор.
2:9-10; II
Тим.
3:15-17;
Ис.
59:21
3
Въпрос:
Какво
представлява
Божието
Слово?
Отговор:
Святото
Писание
на
Стария
и
Новия
Завет
съставляват
Божието
Слово1,
единственото
ръководство
за
вяра
и
послушание2.
1
II
Тим.
3:16; II
Петър
1:19-21 /
2
Еф.
2:20;
Откр.
22:18-19;
Ис.
8:20;
Лука
16:29,31;
Гал.
1:8-9; II
Тим.
3:15-16.
4
Въпрос:
По
какво
разбираме,
че
Писанието
е
Божие
Слово?
Отговор:
Писанието
самó
разкрива,
че
е
Божие
Слово
чрез
своето
величие1
и
чистота2,
чрез
съгласуваността
на
всичките
му
части3
и
всеобхватността
на
учението
му
като
цяло,
за
което
трябва
да
се
отдаде
слава
изцяло
на
Бога4;
чрез
просветлението,
което
носи,
и
силата
си
да
убеждава
и
променя
грешниците,
да
утешава
и
назидава
вярващите
по
пътя
към
спасението5.
Но
единствен
Божият
Дух,
свидетелстващ
чрез
Писанието
в
сърцето
на
човека,
е
способен
напълно
да
ни
убеди,
че
то
действително
е
Божие
Слово6.
1
Ос.
8:12; I
Кор.
2:6,7,13;
Пс.
119:18,129 /
2
Пс.
12:6; 119:140 /
3
Деян.
10:43; 26:22 /
4
Римл.
3:19,27 /
5
Деян.
18:28;
Евр.
4:12;
Яков
1:18;
Пс.
19:7-9;
Римл.
15:4;
Деян.
20:32 /
6
Йоан
16:13-14; I
Йоан
2:20,27;
Йоан
20:31
5
Въпрос:
Какво
е
основното,
на
което
ни
учи
Библията?
Отговор:
Библията
ни
учи
преди
всичко
в
какво
човек
трябва
да
вярва
по
отношение
на
Бога
и
какво
Бог
изисква
от
човека1.
1
II
Тим.
1:13
6
Въпрос:
Какво
ни
разкрива
Библията
за
Бога?
Отговор:
Библията
ни
разкрива
какво
представлява
Бог1,
кои
са
личностите
в
Триединството2,
какви
са
Неговите
декрети3
и
как
се
изпълняват
те4.
1
Евр.
11:6 /
2
I
Йоан
5:17 /
3
Деян.
15:14-15,18 /
4
Деян.
4:27-28
7
Въпрос:
Какво
е
Бог?
Отговор:
Бог
е
Дух1,
безграничен
в
Своето
същество2,
слава3,
благословеност4
и
съвършенство5;
вседостатъчен6,
вечен7,
неизменим8,
неразгадаем9,
присъстващ
навсякъде10,
всемогъщ11,
всезнаещ12,
премъдър13,
пресвят14,
най-справедлив15,
най-милостив
и
благодатно
щедър,
дълготърпелив
и
изобилстващ
с
доброта
и
истина16.
1
Йоан
4:24 /
2
Изх.
3:14;
Йов
11:7-9 /
3
Деян.
7:2 /
4
I
Тим.
6:15 /
5
Мат.
5:48 /
6
Бит.
17:1 /
7
Пс.
90:2 /
8
Мал.
3:6;
Яков
1:17 /
9
III
Цар.
8:27 /
10
Пс.
139:1-13 /
11
Откр.
4:8 /
12
Евр.
4:13;
Пс.
147:5 /
13
Римл.
16:27 /
14
Ис.
6:3;
Откр.
15:4 /
15
Втор.
32:4 /
16
Изх.
34:6
8
Въпрос:
Има
ли
повече
от
един
Бог?
Отговор:
Съществува
само
един
–
живият
и
истинският
Бог1.
1
Втор.
6:4; I
Кор.
8:6;
Йер.
10:10
9
Въпрос:
Колко
Личности
са
в
Триединството?
Отговор:
В
Триединството
са
три
Личности
–
Отец,
Син
и
Свят
Дух.
Трите
са
един,
истински,
вечен
Бог;
еднакви
по
Своята
същност,
равни
по
сила
и
слава,
макар
че
се
разграничават
по
личностните
Си
особености1.
1
I
Йоан
5:7 ;
Мат.
3:16-17; 28:19; II
Кор.
13:14;
Йоан
10:30
10
Въпрос:
Какво
е
характерно
за
трите
Личности
в
Триединството?
Отговор:
Характерно
за
Отец
е,
че
дава
единородство
на
Сина1;
за
Сина
–
че
е
единороден
от
Отца2,
за
Святия
Дух
–
че
произлиза
от
Отца
и
Сина,
през
цялата
вечност3.
1
Евр.
1:5-6,8 /
2
Йоан
1:14,18 /
3
Йоан
15:26;
Гал.
4:6
11
Въпрос:
По
какво
разбираме,
че
Синът
и
Святият
Дух
са
Бог,
равни
с
Отеца?
Отговор:
Писанието
разкрива,
че
Синът
и
Святият
Дух
са
Бог,
равни
с
Отца
–
като
им
приписва
такива
имена1,
атрибути2,
дела3
и
такова
поклонение
пред
тях4,
каквито
са
присъщи
само
на
Бог.
1
Ис.
6:3,5,8;
срв.
Йоан
12:41
и
Деян.
28:25; I
Йоан
5:20;
Деян.
5:3-4 /
2
Йоан
1:1;
Ис.
9:6;
Йоан
2:24-25; I
Кор.
2:10-11 /
3
Кол.
1:16;
Бит.
1:2 /
4
Мат.
28:19
12
Въпрос:
Какво
представляват
Божиите
декрети?
Отговор:
Божиите
декрети
са
мъдри,
суверенни
и
святи
решения
на
Неговата
воля1,
чрез
които
през
цялата
вечност,
за
Своя
собствена
слава,
Той
неотменно
е
предопределил
всичко,
което
ще
се
случи
във
времето2,
особено
относно
ангелите
и
хората.
1
Еф.
1:11;
Римл.
11:33; 9:14-15,18 /
2
Еф.
1:4,11;
Римл.
9:22-23;
Пс.
33:11
13
Въпрос:
Какво
по-специално
е
постановил
Бог
в
декрет
относно
ангелите
и
хората?
Отговор:
Чрез
вечен
и
неотменим
декрет,
воден
от
Своята
любов,
за
възхвала
на
славната
Си
благодат,
която
се
разкрива
в
определеното
време,
Бог
е
избрал
някои
ангели
за
слава1;
и
в
Христос
е
избрал
някои
хора
за
вечен
живот,
както
и
средствата
за
постигането
му2.
Също
така,
в
съгласие
със
суверенната
Си
сила
и
с
необятния
замисъл
на
Своята
воля
(чрез
която
Той
дарява
или
оттегля
благосклонността
Си
както
Му
е
угодно),
Бог
е
отминал
останалите
хора
и
ги
е
предназначил
на
опозорение
и
гняв
заради
греховете
им
–
за
възхвала
на
славното
Си
правосъдие3.
1
I
Тим.
5:21 /
2
Еф.
1:4-6; II
Сол.
2:13-14 /
3
Римл.
9:17-18,21-22;
Мат.
11:25-26; II
Тим.
2:20;
Юда
1:4; I
Петър
2:8
14
Въпрос:
Как
Бог
изпълнява
Своите
декрети?
Отговор:
Бог
изпълнява
Своите
декрети
чрез
сътворението
и
провидението,
съгласно
безгрешното
Си
предузнание
и
суверенното
и
неотменимо
решение
на
Своята
воля1.
1
Еф.
1:11
15
Въпрос:
Какво
представлява
сътворението?
Отговор:
Сътворението
е
онова
Божие
дело,
при
което
в
самото
начало,
посредством
Своето
мощно
слово,
Бог
е
направил
от
нищо
света
и
всичко
в
него.
Сътворил
го
е
за
Себе
Си,
в
продължение
на
шест
дни,
и
всичко,
създадено
от
Него,
е
много
добро1.
1
Бит.
1
гл.;
Евр.
11:3;
Пр.
16:4
16
Въпрос:
Как
Бог
сътворява
ангелите?
Отговор:
Бог
сътворява
всички
ангели1
като
духове2
–
безсмъртни3,
святи4,
с
превъзходно
знание5
и
могъща
сила6,
за
да
изпълняват
Неговите
заповеди
и
да
прославят
името
Му7;
но
все
пак
–
и
с
възможността
да
се
променят8.
1
Кол.
1:16 /
2
Пс.
104:4 /
3
Мат.
22:30 /
4
Мат.
25:31 /
5
II
Цар.
14:17;
Мат.
24:36 /
6
II
Сол.
1:7 /
7
Пс.
103:20-21 /
8
II
Петър
2:4
17
Въпрос:
Как
Бог
сътворява
човека?
Отговор:
След
като
създава
всички
други
творения,
Бог
сътворява
и
човека
–
мъж
и
жена1.
Формира
тялото
на
мъжа
от
пръстта
на
земята2,
а
жената
–
от
реброто
на
мъжа3,
и
им
вдъхва
жива,
разумна
и
безсмъртна
душа4.
Бог
ги
сътворява
по
Своя
образ5
–
в
знание6,
праведност
и
святост7;
дава
им
Своя
Закон,
написан
в
сърцата
им8,
както
и
сила
да
го
изпълняват9,
а
също
и
власт
над
другите
творения10;
но
и
с
възможност
да
изпаднат
грях11.
1
Бит.
1:27 /
2
Бит.
2:7 /
3
Бит.
2:22 /
4
Бит.
2:7;
срв.
с
Йов
35:11;
Екл.
12:7;
Мат.
10:28;
Лука
23:43 /
5
Бит.
1:27 /
6
Кол.
3:10 /
7
Еф.
4:24 /
8
Римл.
2:14-15 /
9
Екл.
7:29 /
10
Бит.
1:28 /
11
Бит.
3:6;
Екл.
7:29
18
Въпрос:
В
какво
се
състои
Божието
провидение?
Отговор:
Действията
на
Божието
провидение
се
изразяват
в
Неговото
пресвято1,
премъдро2
и
могъщо
предпазване3
и
господство4
над
всичките
Му
творения;
в
направляването
им
и
всички
техни
действия5,
за
Негова
собствена
слава6.
1
Пс.
145:17 /
2
Пс.
104:24;
Ис.
28:29 /
3
Евр.
1:3 /
4
Пс.
103:19 /
5
Мат.
10:29-31;
Бит.
45:7 /
6
Римл.
11:36;
Ис.
63:14.
19
Въпрос:
В
какво
се
състои
Божието
провидение
спрямо
ангелите?
Отговор:
Чрез
Своето
провидение
Бог
допусна
някои
от
ангелите
умишлено
и
невъзвратимо
да
изпаднат
в
грях
и
осъждение1,
като
контролира
и
направлява
този
процес,
както
и
всичките
им
грехове,
с
цел
Своята
собствена
прослава2.
Останалите
ангели
Той
утвърди
в
святост
и
щастие3,
като
ги
употребява4
според
волята
Си,
за
разпоредители
на
Своята
мощ,
милост
и
правосъдие5.
1
Юда
1:6; II
Петър
2:4;
Евр.
2:16;
Йоан
8:44 /
2
Йов
1:12;
Мат.
8:31 /
3
I
Тим.
5:21;
Марк
8:38;
Евр.
12:22 /
4
Пс.
104:4 /
5
IV
Цар.
19:35;
Евр.
1:14
20
Въпрос:
В
какво
се
състои
Божието
провидение
спрямо
човека
в
състоянието,
в
което
той
бе
създаден?
Отговор:
Божието
провидение
спрямо
човека
в
състоянието,
в
което
той
бе
създаден,
се
изразява
в
неговото
поставяне
в
райската
градина
и
в
служението
да
се
грижи
за
нея,
в
даряването
му
със
свобода
да
яде
от
плодовете
на
земята1,
в
поставянето
на
творенията
под
негова
власт2,
във
въвеждането
на
брака
в
негова
помощ3,
в
допускането
му
до
общение
с
Бога4,
в
установяването
на
ден
за
почивка5,
в
сключването
с
него
на
завет
на
живот,
при
условие,
че
той
отвръща
с
лично,
съвършено
и
постоянно
послушание6,
за
което
бе
залог
дървото
на
живота7;
както
и
в
забраната
за
човека
да
яде
от
дървото
за
познаване
на
доброто
и
злото,
скрепена
със
смъртна
заплаха8.
1
Бит.
2:8,15-16 /
2
Бит.
1:28 /
3
Бит.
2:18 /
4
Бит.
1:26-29; 3:8 /
5
Бит.
2:3 /
6
Гал.
3:12;
Римл.
10:5 /
7
Бит.
2:9 /
8
Бит.
2:17
21
Въпрос:
Устоя
ли
човекът
в
състоянието,
в
което
Бог
първоначално
го
създаде?
Отговор:
Нашите
първи
родители,
на
които
бе
дадена
свобода
да
проявяват
собствената
си
воля,
посредством
изкушението
на
Сатана
престъпиха
Божията
заповед
като
ядоха
от
забранения
плод
и
по
този
начин
промениха
състоянието
на
невинност,
в
което
бяха
създадени1.
1
Бит.
3:6-8,13;
Екл.
7:29; II
Кор.
11:3
22
Въпрос:
Изпада
ли
целият
човешки
род
в
това
първо
прегрешение?
Отговор:
Тъй
като
заветът,
сключен
с
Адам
като
представител
на
човешкия
род,
не
се
отнася
само
за
него,
а
и
за
потомството
му,
всички
хора,
произхождащи
от
него
чрез
естествено
раждане1,
съгрешиха
в
него
и
изпаднаха
заедно
с
него
в
онова
първо
прегрешение2.
1
Деян.
17:26 /
2
Бит.
2:16-17;
Римл.
5:12-20; I
Кор.
15:21-22
23
Въпрос:
До
какво
състояние
довежда
човека
грехопадението?
Отговор:
Грехопадението
довежда
човека
до
състояние
на
грях
и
злочестие1.
1
Римл.
5:12; 3:23
24
Въпрос:
Какво
представлява
грехът?
Отговор:
Грях
е
всяко
неподчинение
или
престъпване
на
който
и
да
било
Божи
закон,
даден
като
ръководно
правило
за
разумните
създания1.
1 I
Йоан
3:4;
Гал.
3:10,12
25
Въпрос:
В
какво
се
състои
греховността
на
състоянието,
в
което
изпадна
човекът?
Отговор:
Греховността
на
състоянието,
в
което
изпадна
човекът,
се
състои
във
вината
за
първия
грях
на
Адам1,
в
липсата
на
онази
праведност,
в
която
той
бе
създаден,
и
в
покварата
на
човешкото
естество.
Поради
всичко
това
той
изобщо
не
желае,
не
е
способен
и
се
противопоставя
на
каквото
и
да
било
духовно
добро
и
е
напълно
склонен
към
всяко
зло,
и
то
постоянно2.
Общоприето
е
това
състояние
да
се
нарича
първороден
грях
–
от
него
произтичат
всички
действителни
грехове3.
1
Римл.
5:12,19 /
2
Римл.
3:10-19;
Еф.
2:1-3;
Римл.
5:6; 8:7-8;
Бит.
6:5 /
3
Яков
1:14-15;
Мат.
15:19
26
Въпрос:
Как
първородният
грях
се
предаде
от
първите
ни
родители
на
тяхното
потомство?
Отговор:
Първородният
грях
се
предаде
от
първите
ни
родители
на
тяхното
потомство
чрез
естественото
раждане
по
плът.
Така
всички,
които
произхождат
от
тях
по
този
начин,
са
заченати
и
родени
в
грях1.
1
Пс.
51:5;
Йов
14:4; 15:14;
Йоан
3:6
27
Въпрос:
Какви
злочестия
донесе
грехопадението
на
човешкия
род?
Отговор:
Грехопадението
доведе
човешкия
род
до
загуба
на
общението
с
Бога1,
то
предизвика
неодобрението
и
проклятието
на
Бога.
Така
ние
по
природа
сме
чеда
на
гнева2,
роби
на
Сатана3
и
справедливо
сме
подложени
на
всяко
наказание
в
този
и
в
идния
свят4.
1
Бит.
3:8,10,24 /
2
Еф.
2:2-3 /
3
II
Тим.
2:26 /
4
Бит.
2:17;
Плач
Йер.
3:39;
Римл.
6:23;
Мат.
25:41,46;
Юда
1:7
28
Въпрос:
Какви
са
наказанията
за
греха
в
този
свят?
Отговор:
Наказанията
за
греха
в
този
свят
са
или
вътрешни
–
помрачен
разум1,
развратен
ум2,
силна
заблуда3,
закоравяване
на
сърцето4,
угризения
на
съвестта5,
срамни
страсти6;
или
външни
–
Божие
проклятие
над
творенията
заради
нас7,
както
и
всякакви
други
злини,
които
се
стоварват
върху
тялото
ни,
името,
имота,
взаимоотношенията
и
професията
ни8,
наред
със
самата
смърт9.
1
Еф.
4:18 /
2
Римл.
1:28 /
3
II
Сол.
2:11 /
4
Римл.
2:5 /
5
Ис.
33:14;
Бит.
4:13;
Мат.
27:4 /
6
Римл.
1:26 /
7
Бит.
3:17 /
8
Втор.
28:15-18 /
9
Римл.
6:21,23
29
Въпрос:
Какви
са
наказанията
за
греха
в
идния
свят?
Отговор:
Наказанията
за
греха
в
идния
свят
са
вечно
отделяне
от
носещото
утеха
присъствие
на
Бога
и
най-мъчителни
изтезания
на
душата
и
тялото
в
огъня
на
ада,
които
продължават
без
прекъсване,
завинаги.1
1 II
Сол.
1:9;
Марк
9:43-44,46,48;
Лука
16:24
30
Въпрос:
Оставя
ли
Бог
целия
човешки
род
да
загине
в
състоянието
на
грях
и
злочестия?
Отговор:
Бог
не
оставя
целия
човешки
род
да
загине
в
състоянието
на
грях
и
злочестия1,
в
което
хората
изпаднаха,
нарушавайки
първия
Завет,
наричан
най-общо
Завет
на
дела2.
Воден
от
Своята
любов
и
милост,
Бог
избавя
избраните
от
Него
от
това
състояние
и
ги
довежда
до
спасение
чрез
вторият
Завет,
наричан
най-общо
Завет
на
благодат3.
1 I
Сол.
5:9 /
2
Гал.
3:10,12 /
3
Тит
3:4-7;
Гал.
3:21;
Римл.
3:20,8-9
31
Въпрос:
С
кого
е
сключен
Заветът
на
благодат?
Отговор:
Заветът
на
благодат
е
сключен
с
Христос
като
втория
Адам
и
чрез
Него
–
с
всички
избрани
като
Негово
потомство1.
1
Гал.
3:16;
Римл.
5:15-21;
Ис.
53:10-11
32
Въпрос:
Как
се
изявява
Божията
благодат
във
втория
Завет?
Отговор:
Във
втория
Завет
Божията
благодат
се
изразява
в
това,
че
Бог
безвъзмездно
предоставя
и
предлага
на
грешниците
Посредник1,
както
и
живот
и
спасение
чрез
Него2.
Изисквайки
вяра
като
условие
да
ги
направи
участници
в
Него3,
Бог
обещава
и
изпраща
Святия
Си
Дух4
на
всички
избрани
от
Него,
за
да
изработи
у
тях
тази
вяра5,
наред
с
всички
други
спасително-благодатни
дарове6,
и
да
им
даде
способност
за
всяко
свято
послушание7
–
като
свидетелство
за
истинността
на
тяхната
вяра8
и
благодарността
им
към
Бога9
и
като
начинът,
посочен
от
Него
за
тяхното
спасение10.
1
Бит.
3:15;
Ис.
42:6;
Йоан
6:27 /
2
I
Йоан
5:11-12 /
3
Йоан
3:16; 1:12 /
4
Пр.
1:23 /
5
II
Кор.
4:13 /
6
Гал.
5:22-23 /
7
Йез.
36:27 /
8
Яков
2:18,22 /
9
II
Кор.
5:14-15 /
10
Еф.
2:18
33
Въпрос:
Винаги
ли
заветът
на
благодат
е
бил
осъществяван
по
един
и
същ
начин?
Отговор:
Заветът
на
благодат
не
е
бил
осъществяван
винаги
по
един
и
същ
начин
–
бил
е
изпълняван
различно
в
Старозаветния
и
Новозаветния
период1.
1 II
Кор.
3:6-7,21-22
34
Въпрос:
Как
Заветът
на
благодат
е
бил
осъществяван
в
Старозаветния
период?
Отговор:
В
Старозаветния
период
Заветът
на
благодат
е
бил
осъществяван
чрез
обещания1,
пророчества2,
жертвоприношения3,
обрязване4,
чрез
Пасхата5
и
други
преобрази
и
наредби;
като
всяко
от
тях
е
прототип
на
идващия
Христос.
За
онова
време
те
са
били
достатъчни
за
изграждането
у
избраните
на
вяра
в
обещания
Месия6,
чрез
Когото
тогава
те
са
получавали
пълно
опрощение
на
греховете
си
и
вечно
спасение7.
1
Римл.
15:8 /
2
Деян.
3:20-24 /
3
Евр.
10:1 /
4
Римл.
4:11 /
5
I
Кор.
5:7 /
6
Евр.
8,9,10,11,13
гл.
/
7
Гал.
3:7-9,14
35
Въпрос:
Как
Заветът
на
благодат
се
осъществява
в
Новозаветния
период?
Отговор:
В
Новозаветния
период,
когато
Христос,
същността
на
Завета,
е
изявен,
същият
Завет
на
благодат
се
осъществява
и
трябва
да
продължава
да
се
осъществява
чрез
проповядване
на
Словото1
и
чрез
отслужване
на
тайнствата
водно
Кръщение2
и
Господна
вечеря3,
в
които
благодатта
и
спасението
се
разкриват
по-пълно,
с
повече
доказателства
и
по-ефективно
пред
всички
народи4.
1
Марк
16:15 /
2
Мат.
28:19-20 /
3
I
Кор.
11:23-25 /
4
II
Кор.
3:6-9;
Евр.
8:6,10-11;
Мат.
28:19
36
Въпрос:
Кой
е
Посредникът
на
Завета
на
благодат?
Отговор:
Единственият
Посредник
на
Завета
на
благодат
е
Господ
Исус
Христос1,
Който,
като
вечен
Син
на
Бога,
единосъщен
и
равен
с
Отца2,
когато
настъпи
определеното
време,
стана
човек3
е
и
продължава
да
бъде
Бог
и
човек,
да
притежава
две
напълно
различни
естества,
но
свързани
в
една
Личност,
завинаги4.
1 I
Тим.
2:5 /
2
Йоан
1:1,14; 10:30;
Фил.
2:6 /
3
Гал.
4:4 /
4
Лука
1:35;
Римл.
9:5;
Кол.
2:9;
Евр.
7:24-25
37
Въпрос:
Как
Христос,
Божият
Син,
стана
човек?
Отговор:
Христос,
Божият
Син,
стана
човек,
като
прие
истинско
тяло
и
разумна
душа1
–
Той
бе
заченат
чрез
силата
на
Святия
Дух
в
утробата
на
девицата
Мария,
от
нейното
естество
и
бе
роден
от
нея2,
но
без
грях3.
1
Йоан
1:14;
Мат.
26:38 /
2
Лука
1:27,31,35,42;
Гал.
4:4 /
3
Евр.
4:15; 7:26
38
Въпрос:
Защо
бе
необходимо
Посредникът
да
бъде
Бог?
Отговор:
Необходимо
бе
Посредникът
да
бъде
Бог,
за
да
може
да
подкрепи
и
предпази
човешкото
естество
да
не
попадне
под
ударите
на
безграничния
Божи
гняв
и
да
не
рухне
пред
силата
на
смъртта1;
за
да
се
придаде
стойност
и
ефективност
на
Неговите
страдания,
на
послушанието
и
ходатайството
Му2;
също
така,
за
да
може
Той
да
удовлетвори
Божието
правосъдие3,
да
осигури
благосклонността
Му4,
да
откупи
избрани
хора5
и
да
им
даде
Духа
Си6,
да
победи
всичките
им
врагове7
и
да
ги
доведе
до
вечно
спасение8.
1
Деян.
2:24-25;
Римл.
1:4; 4:25;
Евр.
9:14 /
2
Деян.
20:28;
Евр.
9:14; 7:25-28 /
3
Римл.
3:24-26 /
4
Еф.
1:6;
Мат.
3:17 /
5
Тит
2:13-14 /
6
Гал.
4:6 /
7
Лука
1:68-69,71,74 /
8
Евр.
5:8-9; 9:11-15
39
Въпрос:
Защо
бе
необходимо
Посредникът
да
бъде
човек?
Отговор:
Необходимо
бе
Посредникът
да
бъде
човек,
за
да
издигне
нашето
естество1,
да
ни
покаже
послушание
пред
Закона2,
да
понесе
страдания
и
да
ходатайства
за
нас
в
нашето
естество3,
сам
да
изпита
немощите
ни4;
така
че
да
можем
да
получим
осиновение5,
утешение
и
достъп
да
пристъпваме
с
дързост
към
престола
на
благодатта6.
1
Евр.
2:16 /
2
Гал.
4:4 /
3
Евр.
2:14; 7:24-25 /
4
Евр.
4:15 /
5
Гал.
4:5 /
6
Евр.
4:16
40
Въпрос:
Защо
бе
необходимо
Посредникът
да
бъде
Бог
и
човек,
в
една
личност?
Отговор:
Необходимо
бе
Посредникът,
който
трябваше
да
примири
Бога
и
човека,
сам
да
бъде
Бог
и
човек,
и
то
в
една
личност,
за
да
може
присъщите
действия
на
всяко
от
тези
естества
да
бъдат
приети
от
Бога
в
наша
полза1
и
ние
да
уповаваме
на
тях
като
на
действия,
извършени
от
една
цялостна
личност2.
1
Мат.
1:21,23; 3:17;
Евр.
9:14 /
2
I
Петър
2:6
41
Въпрос:
Защо
нашият
Посредник
бе
наречен
Исус?
Отговор:
Нашият
Посредник
бе
наречен
Исус,
защото
спасява
избраните
от
греховете
им1.
1
Мат.
1:21
42
Въпрос:
Защо
нашият
Посредник
бе
наречен
Христос?
Отговор:
Нашият
Посредник
бе
наречен
Христос,
защото
беше
помазан
със
Святия
Дух
без
ограничение1
и
така
бе
отделен
и
получи
всяка
власт
и
способност2,
за
да
изпълни
служението
на
Пророк3,
Свещеник4
и
Цар
на
Своята
Църква5,
в
състояние
както
на
Своето
смирение,
така
и
в
Своята
прослава.
1
Йоан
3:34;
Пс.
45:7 /
2
Йоан
6:27;
Мат.
28:18-20 /
3
Деян.
3:21-22;
Лука
4:18,21 /
4
Евр.
5:5-7; 4:14-15 /
5
Пс.
2:6;
Мат.
21:5;
Ис.
9:6-7;
Фил.
2:8-11
43
Въпрос:
Как
Христос
изпълнява
служението
на
Пророк?
Отговор:
Христос
изпълнява
служението
на
Пророк,
като
разкрива
на
Църквата1,
през
всички
векове,
по
различни
начини2,
чрез
Своя
Дух
и
Словото
Си3,
цялостната
воля
на
Бога4
относно
всичко,
необходимо
за
наставлението
и
спасението
на
вярващите5.
1
Йоан
1:18 /
2
|